STUDIO MATTIAS

'Alleen met het hart kun je goed zien'.

Uit: 'De Kleine Prins'
van Antoine de Saint-Exupery

Thuis in de marketing

Met alle respect voor onze marketing’goeroes’, ik ben weer eens in de verleiding gestapt en heb … (bijna) gratis marketing tips aangevraagd van een paar marketing professionals. Wat gebeurt … ik heb ze binnen, de tips, bekijk ze, lees vluchtig een tekstje, en weet en ervaar ineens weer … he, ik ben ver weg van huis. 

Telkens op zoek. Hoe kan het beter? Hoe nog ietsje meer cliënten?

En in deze observatie van mezelf zak ik nog wat dieper en weet … ach het leven zorgt precies voor het juiste aantal cliënten en cursisten. Ik zou nu niet meer mensen moeten hebben. En kijk eens naar hoe er steeds weer mensen op je pad komen, gewoon doordat je doet wat je diepweg hier te doen hebt.

Ja helemaal waar, zeg ik zachtjes. Maar in de verte en weer steeds een beetje dichterbij wordt de andere stem weer wakker … ja maar daar moet je wel wat voor doen!

Ik glimlach, want in het betrappen van deze stem, verliest hij meteen zijn impact.

En dan is er ruimte voor een ademhaling en voor het inzicht: ach ja, het gaat zoals steeds weer om … essentie.

Ik vertel dit aan Tiara, mijn praktijkondersteunster, en al pratend met haar ontstaat er nog meer ruimte voor waar het werkelijk over gaat. 

Want, vult Tiara mijn gedachtenstroom aan: we vinden het ‘daar’ niet, omdat we ‘hier’ moeten zijn. Zo, wat een mooie zin: we vinden het daar niet, omdat we hier moeten zijn… En ja dan, met een glimlach (volg je me nog?), dan zak ik nog een laagje dieper: ook als we ‘dáár’ denken te zijn, zijn we hier! We kunnen immers niet anders dan zijn waar we zijn, hier en nu. Mijn hart gaat open, met een dikke smile...

Hehe … ik ben weer thuis. Thuis is waar mijn hart ligt!

Home is where your heart lies

Dus: marketing? 

Ja zeker! Maar wat is de essentie van onze marketing-vraag? Waar gaat het ons ten diepste om? Waar ligt ons hart? Dáár hebben we ons op te richten. 

Wanneer we dat doen, kunnen we ‘thuis’ blijven en doen wat we te doen hebben … dichtbij wie we in wezen zijn, hier en nu. 

En dan kunnen we als vanzelf, met of zonder tips van anderen, vanuit onszelf cliënten op ons pad laten komen.

Vanuit onze rustige vanzelfsprekende belichaamde aanwezigheid. 

Dan is het werken met marketing iets wat van binnenuit gebeurt, en wat uitdijt, en zich ontvouwt. En daarmee komen als vanzelf cliënten en cursisten in ons uitdijende veld van aanwezigheid. Dan zijn we ‘thuis in marketing’.

Klik hier om naar de vorige pagina te gaan